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Merten Jalousie-/Schaltaktor defekt, wie genauer bestimmen was kaputt ist?

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    Merten Jalousie-/Schaltaktor defekt, wie genauer bestimmen was kaputt ist?

    Hallo zusammen,
    habe einen Merten Jalousie-/Schaltaktor REG-K/12x/24x/10 mit Handbetätigung


    Heute abend komme ich nach Hause und will die Rollos runterfahren, nichts!

    Nachdem ich nachgeschaut habe --> das Ding ist tot, keine Lampe leuchtet oder blinkt. Habe das Teil allerdings noch nicht komplett spannungsfrei gemacht.

    Da die Spannungsversorgung über den Bus kommt, denke ich, dass am Busanschluss (bzw. auf der Platine) was kaputt ist. Habe auch schon die Spannungsversorgung mal für ein paar Minuten abgeschaltet, nichts!

    Hat jemand eine Idee ob sich da was machen lässt? Lässt sich ein Schaltaktor reparieren und sind die Kosten überschaubar, oder lieber gleich einen Neuen besorgen?

    Einen Resetschalter gibt es auch nicht.
    Gibt es eine versteckte Möglichkeit? (für den Fall das es sich nur tot stellt ;-) )

    Merci und Gruss
    Zalva

    #2
    Liegt die Busspannung am Teilnehmer an?

    Beim drücken der Progtaste sollte Prog LED leuchten.

    Reset versuchen.

    Progtaste betätigen und halten,
    Busspannung wegnehmen,
    5-10 sek. warten (Progtaste weiterhin gedrückt halten)
    Spannung wieder zuschalten.

    Gruß Markus

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      #3
      Zitat von ninafant Beitrag anzeigen
      Liegt die Busspannung am Teilnehmer an?

      Beim drücken der Progtaste sollte Prog LED leuchten.

      Reset versuchen.

      Progtaste betätigen und halten,
      Busspannung wegnehmen,
      5-10 sek. warten (Progtaste weiterhin gedrückt halten)
      Spannung wieder zuschalten.

      Gruß Markus
      Busspannung liegt an, ja

      Reset hat nichts gebracht ist nach wie vor tot.
      Thanks für den Tipp.

      Gruss
      Zalva

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        #4
        schade,

        wie alt ist der Aktor.
        Ich würde mich mal mit Merten oder dem Großhändler in Verbindung setzen.
        Vieleicht geht ja was, die sind in der Regel sehr kullant.

        Gruß Markus

        Kommentar


          #5
          Ja, habe ich auch gemacht, sind wirklich kulant hat mir auf Anhieb angeboten zuzuschicken und ggf. zu tauschen.

          habs "neu" gekauft aber in der Bucht, habs auch erwähnt. Das Angebot galt trotzdem.
          Mittlerweile habe ich den Aktor Spannungsfrei gemacht gehabt und das hat es wiedererweckt.

          Funktioniert wieder 1a.

          Merci nochmal und Gruß
          Zalva

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            #6
            Hello,

            (sorry to speak english, I cannot speak German unfortunately)

            I've just bought and installed a Merten 649912, and after one hour of operation (first manual mode, working fine, and then a first programing with ETS, working fine), I got the same symptoms as mentioned here. The device is not responding, all lights are off, manual mode is not working either, and it is impossible to download the application program (the download stops at approximately 80%, I did it more than 10 times).

            Do you think there is a problem with my device and I should contact Merten ?

            Thanks for you help,

            Nicolas.

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              #7
              Hello Nicolas,

              the people by Merten are very very friendly. So if the device is really damaged, so contact them. I am sure they will help you.

              But let us try to check if the device is really damaged.

              You're right, I have got the same symptoms. I have taken the device for approx 5 Minutes power off and all the actors (from 1a to 12b) also currentless! May 10sec, or 1 minute is enough, I don´t know for other works I was forced to put the hole fuse box in currentless status, so the Merten device also was completely currentless.

              After that, the device did work again.

              For your information, if you don´t know that, if you want to use the device in mixed mode (blind and as e.g. light actor) you have to put that first manually by holding some buttens (see in the manual).
              I hope I was able to help you.

              Best Regards
              Zalva

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                #8
                Hello Zalva,

                thanks for your message!

                I've tried to power off completely the device several times, and I also tried using just the KNX bus voltage, and jut the "mains" (230V) voltage. In all cases, all the lights stays off, all buttons do not respond, not even the manual mode one ("hand").

                Funny thing is that after some long time of powering off, the device is recognized by ETS, and I can get info on it, and I can even set its physical address. The programming mode can be switch on and off, but after some time, this even doesn't work anymore.

                My intention was to use it as a set of switch actuators. To do so, I first set manually (on the device itself) 3 channels to operate as switches. This was working fine. I then used ETS to operate these channels from the bus, and this was working fine also.

                Bad thing is that this device was working just fine, until something happened. Maybe an incomplete download of the application program, I don't remember exactly. I would say that it operated OK for approximately one hour (it wa a brand new, bought on ebay).

                I wrote an email to de-merten-infoline@de.schneider-electric.com (I don't know if this is the correct email adress) and I'm waiitng for their answer.

                Have a nice day,

                Nicolas.

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                  #9
                  Hello Nicolas,

                  did Merten helped you?

                  Greetings
                  Zalva

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                    #10
                    Hello Zalva,

                    I've just sent the device to Merten. My contact there was very nice, he suggested some tests, which unfrtunately failed. I'll let you know the end of the story.

                    Best regards,

                    Nicolas.

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                      #11
                      I received the device back from the Merten support, and it is now working perfectly fine.

                      I appreciated their reactivity.

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